Türkiye’nin dev projeleri

20 Eylül 2018 Perşembe - 14:00
Kategori: Beton

PAYLAŞ

Türkiye’nin dev projeleri
Türkiye’nin dev projeleri

Türkiye'de birçok dev proje hayata geçiyor. Bunların bir kısmı tamamlanarak faaliyete girerken, bir kısmında ise çalışmalar sürüyor

Türkiye son yıllarda ulaşım alanında dev projeleri bir bir hayata geçiriyor. Asya ile Avrupa arasında bir köprü konumunda olan Türkiye, bölgesel ve kıtalar arası ticarette de dünyanın ilgisini çekiyor. Bir yandan dev ulaşım projeleriyle ekonomide büyük bir atılım yapan Türkiye, diğer yandan da yeni istihdam alanları oluşturarak birçok kişiyi iş sahibi yapıyor Türkiye'nin sanayi, ticaret ve turizm bölgelerini birbirine ve dünyaya bağlayacak dev projelerin bir kısmı tamamlanarak faaliyete geçerken, bir kısmında ise çalışmalar sürüyor.

İşte o dev projeler:

 

İstanbul Yeni Havalimanı

İstanbul'a yapılan 3. havalimanının temeli, 9 Haziran 2014’te o dönem Başbakan olan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla atıldı. 2013 yılında yapılan ve Cumhuriyet tarihinin en büyüklerinden biri olan 3. havalimanı ihalesini, 22 milyar euro gibi rekor bir bedelle, yap-işlet-devret sistemiyle İGA yatırımcılarının oluşturduğu Cengiz, Mapa, Limak, Kolin, Kalyon Ortak Girişim Grubu (OGG) kazandı. Yapım maliyetinin 10 milyar Euro olması öngörülen havalimanının ilk etabı 29 Ekim 2018’de açılacak.

Avrupa yakasında, Karadeniz kıyısındaki bölgede yer alan İstanbul’un 3. havalimanı, Tayakadın ve Akpınar köyleri arasında 2 buçuk milyar metre küplük dolgu alanıyla 76.5 milyon metrekare alana yapılıyor. 165 yolcu köprüsünün yer alacağı 3. havalimanı, 500 uçak kapasiteli olacak. Yüksek teknoloji sistemleriyle donatılacak 3. havalimanı, 4 terminal binası, 8 kontrol kulesi, 6 pisti ile 16 taksi yolu, 70 bin araçlık otoparkta yer alacak. 4 etaptan oluşacak 3. havalimanı, 200 milyon yolcuya hizmet verecek. İlk etapta, yıllık yolcu kapasitesi 80 milyon yolcuya hizmet edecek havalimanında, 120 bini aşkın kişi iş sahibi olacak.


Kanal İstanbul

 

Kanal İstanbul, İstanbul'da yapılması düşünülen bir su yolu projesi olarak biliniyor. "Çılgın proje" olarak basına yansıyan ancak bir süreliğine projenin adı, içeriği ve yeri uzun süre gizli tutulan Kanal İstanbul, 27 Nisan 2011'de Sütlüce'de bulunan Haliç Kongre Merkezi'nde yapılan basın toplantısıyla projeyle ilgili temel bilgiler açıklandı. İstanbul'a yapılacak Kanal İstanbul güzergahı, 15 Ocak 2018 tarihindeki basın toplantısıyla ilan edildi.

 

Yavuz Sultan Selim Köprüsü

İstabul’un fethinin 560. yıl dönümünde, 29 Mayıs 2013'te Abdullah Gül ve Recep Tayyip Erdoğan’ın katıldığı törenle temeli atılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, İstanbul Boğazı'nın iki yakasını 3. kez birbirine bağladı. 26 Ağustos 2016 yılında birçok ülkenin devlet ve hükumet başkanlarının katılımıyla açılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü 3 milyar dolara mal oldu. Projenin inşaat aşamasında, yaklaşık 7 bin kişi, işletme aşamasında yaklaşık 500 kişi istihdam edildi. Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun işletmesi, 10 yıl 2 ay 20 günlük süreyle IC İçtaş – Astaldi JV tarafından yapılacak. Bu süre sonunda Ulaştırma Bakanlığı’na teslim edilecek.

 

Marmaray Projesi

Türkiye'nin 153 yıllık rüyası Marmaray, Cumhuriyet'in ilanın 90. yılında Abdullah Gül, Recep Tayyip Erdoğan ile Japonya Başbakanı Şinzo Abe ve o dönem Romanya Başbakanı olan Victor Ponta'nın yanı sıra 8 ülkeden 9 bakanın katılımıyla 29 Ekim 2013’te hizmete açıldı. Ulaştırma Bakanlığı verilerine göre Marmaray’ın açılışı yapılan kısmı için 5,5 milyar lira harcandı, banliyö hatlarının iyileştirilmesiyle birlikte toplam maliyet 8 milyar lira oldu. Boğaz Tüp Geçişi İnşaatı, Tüneller ve İstasyonlar işi ihale edildi, ihaleyi alan ortak girişim ile Mayıs 2004'te sözleşme imzalanarak Ağustos 2004'te Türkiye’nin 1,5 asırlık rüyası için ilk kazma vuruldu. Delme ve batırma tünelleri olmak üzere 13,6 kilometresi yer altında ve deniz altında olacak toplam 76,6 kilometrelik Marmaray Projesi’nin en önemli aşamalarından biri olan Ayrılıkçeşme-Üsküdar-Kazlıçeşme-Yenikapı arasında delme tünellerin kazılmasına 21 Aralık 2006 tarihinde başlandı ve 29 Ekim 2013 yılında hizmete açıldı. Avrupa ve Asya yakasını İstanbul Boğazı'nın altından birleştiren Marmaray, Gebze ve Halkalı arasında konumlandırılan üç bölümden oluşuyor. 185 dakika süren Gebze ile Halkalı arası yolculuk süresi, Marmaray Projesi kapsamında iyileştirilmiş banliyö demiryolu sisteminin hizmete girmesiyle 105 dakikaya indi.

 

1915 Çanakkale Köprüsü

2022'de açılması planlanan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün temeli 18 Mart 2018‘de atıldı. Köprü tamamlandığında "dünyanın en uzun aralıklı köprüsü" olacak. 1915 Çanakkale Köprüsünü, yap-işlet-devlet modeliyle "Daelim-Limak-SK E&C-Yapı Merkezi Türk-Kore Ortak Girişimi" inşa edecek. Ortak girişim grubu, köprü ve otoyol yapımı için 10 milyar 354 milyon lira proje bedeliyle 5,5 yıllık yapım süresi dahil toplam 16 yıl 2 ay 12 gün işletme süresiyle aldı. Gelibolu’ya bağlı Sütlüce ile Lapseki ilçesindeki Şekerkaya mevki arasına yapılacak Çanakkale 1915 Köprüsü’nün temel atma töreni, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım'ın katılımıyla gerçekleştirildi.

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Çanakkale Köprüsü'nün 18 ay erken bitirilerek 18 Mart 2022'de açılacağını müjdeledi. İki yakanın birbirine, kenar açıklıklarıyla kendisinin toplam uzaklığı 3 bin 860 metre ve viyadükleriyle 5 kilometre üzerinde olacak köprünün iki ayak arasındaki açıklığı ise, Türkiye Cumhuriyeti'nin 100. kuruluş yıl dönümü olan 2023'ü taçlandırmak için 2 bin 23 metre olarak belirlendi.

 

Avrasya Tüneli

 

Boğazın iki yakası arasındaki mesafeyi 15 dakikaya indiren Avrasya Tüneli, 20 Aralık 2016 Salı günü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın da katıldığı törenle hizmete açıldı.

1 milyar 245 milyon dolarlık Avrasya Tüneli'ni tamamlayan firmalar, tüneli 24 yıl 5 ay boyunca işletecek. Avrasya Tüneli Projesi (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi), Asya ve Avrupa yakalarını, deniz tabanının altından geçen bir karayolu tüneliyle birbirine bağlıyor. İstanbul’da araç trafiğinin yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet veren Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergahı kapsıyor.

 

Osmangazi Köprüsü

Dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüleri arasında 4. sırada yer alan köprü düzenlenen törenle 30 Haziran 2016'da resmen hizmete açıldı. Osman Gazi Köprüsü, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi'nin en büyük ayağını oluşturuyor. Otoyolun da tamamlanmasıyla yolculuk süresi yarıya düşecek. 30 Mart 2013'te Yalova Altınova Hersek şantiyesinde düzenlenen törenle temeli atılan köprü, yaklaşık 39 ayda tamamlandı. Toplam yatırım bedeli 9 milyar dolar olan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi'nin en büyük ayağını oluşturan köprü sayesinde İzmit Körfezi 4 dakikada geçilebiliyor. Köprü 3 gidiş ve 3 geliş olmak üzere 6 şerit olarak hizmet veriyor. Köprüde ayrıca bir de hizmet şeridi var. Körfez geçiş köprüsü tamamlandığında, körfezi dolaşarak 2 saat, feribot ile 1 saat olan körfez geçiş süresi ortalama 6 dakikaya indi. İzmit Körfezi Geçiş Köprüsü 1.1 milyar dolarlık yatırımla gerçekleştirildi.

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap

İLGİLİ HABERLER