3. Köprü inşaatı için riskli taşıma

03 Mart 2016 Perşembe - 15:15
Kategori: CPT

PAYLAŞ

3. Köprü inşaatı için riskli taşıma
3. Köprü inşaatı için riskli taşıma

3. Boğaz Köprüsü Çelik Tabliyeleri, Gemak Grup’a bağlı Gemak - Altınova Tersanesi’nde imal edildi ve raspa - boya işlemleri sonrasında yine grup şirketlerine ait olan NETA adlı gemi ile İstanbul Boğazı kuzey çıkışında bulunan inşaat sahasına gönderildi. Çelik Tabliyeler, “segment” adı verilen ve her biri köprünün birer dilimini oluşturan toplam 59 büyük blok halinde imal edildi. Özel ebatta olan 3 segment dışındaki 56 segmentin boyu 24 metre, eni 59 metre ve yüksekliği 5,5 metreden oluşuyor. Segmentlerin ağırlığı, içerisindeki iskele ve benzeri geçici malzemeler ile birlikte ortalama 950 ton civarında oluşuyor.

Milimetrik çalışma

 

Segmentler, üretim prosedürü gereği, “Asya” ve “Avrupa” segment montaj sahası adı verilen iki ayrı sahada, 8’er adet segment peş peşe dizilerek “ön görüştürme” yapıldıktan sonra tek tek yerlerinden Scheuerle marka SPMT’ler ile alındı ve geçici stok sahasına yerleştirildi. Scheuerle markasının Türkiye distribütörlüğünü üstlenen Arkun Metalurji, proje süresince herhangi bir arızanın yaşanmaması için teknik destek verdi. 8 segment peş peşe dizli konuma geldiğinde, aslında aslında köprünün 24x8=192 metrelik parçası birebir oluşturulmuş oldu. Segment ek yerlerinde ortalama 5 milimetre civarında kaynak için gerekli olan boşluklar bırakıldı. SPMT’ler ile yapılan taşıma operasyonunda, birbirine 5 milimetre mesafedeki bu devasa blokların, birbirlerine çarpıp hasarlanmadan taşınması, projenin en önemli aşamalarından birini oluşturdu.

 

Operasyon ISG kontrolünde

 

Operasyonların büyük bir çoğunluğunun gece gerçekleştirilmesinden dolayı, her operasyonda çok sayıda kontrol biriminden onay alındı. Kontrol birimleri dışında sürecin tamamında İSG birimi, gözetim ve denetiminde yer alarak sürecin sorunsuz geçmesini sağladı. İmalat stratejisi gereği olarak bazı segmentlerin, “aradan kibrit çöpü çekermiş gibi” peş peşe dizili segmentlerin arasından çekilerek çıkartılması da gerekti. Bu operasyon esnasında, taşınması gereken segmentin bir cephesinde 5mm mesafede diğer segment varken, diğer tarafında ise 100 milimetre mesafede, segmentlerin üzerinde oturduğu destek yapıları yer alıyordu. Bu nedenle operasyonlar büyük bir dikkat ve konsantrasyon ile gerçekleştirildi. Segmentler, bu alandan SPMT’lerin manevra yeteneği maksimum düzeyde kullanılarak “yengeç yürüyüşü” diye tabir edilen yürüyüşle, tekerlekler olduğu yerde 90 derece çevrilmek suretiyle çıkartıldı.

 

Haberin devamı CPT'nin Ocak Şubat sayısında...

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap

İLGİLİ HABERLER