“DİJİTALLEŞME, MEVCUT PAZARLARA ERİŞİMİN VE YENİ PAZARLARA GİRMENİN ANAHTARIDIR”

İŞ MAKİNELERİ SEKTÖRÜNÜN ÖNEMLİ OYUNCULARI ARASINDA YER ALAN BORUSAN CAT, GELENEKSEL İŞ YAPIŞ MODELLERİNİ DİJİTAL TEKNOLOJİLERLE DÖNÜŞTÜRÜYOR. “DAHA İYİ BİR DÜNYA İÇİN ÇÖZÜM ÜRETİRİZ” MOTTOSUYLA HAREKET EDEN ŞİRKET, BİR ÜRÜN SAĞLAYICISI OLMAKTAN ÇOK BİR ÇÖZÜM SAĞLAYICISI OLMA VİZYONU DOĞRULTUSUNDA ÖNEMLİ MESAFE KAT ETTİ. BORUSAN CAT İCRA KURULU BAŞKANI ÖZGÜR GÜNAYDIN, ŞİRKETİN DİJİTALLEŞME YOLCULUĞUNDA GELDİĞİ NOKTA VE YENİLİKÇİ İŞ MODELLERİNİ MAKİNA MARKET’E ANLATTI.

 

BORUSAN CAT, MİNİMUM MALİYETLE KESİNTİSİZ HİZMET SAĞLAMAK İSTEYEN MÜŞTERİLERİ İÇİN DİJİTAL TRANSFORMASYON SÜRECİNİ BAŞLATTI. BU SÜREÇTE NE GİBİ ADIMLAR ATILDI VE HANGİ UYGULAMALAR HAYATA GEÇİRİLDİ?

 

Borusan Cat olarak, Caterpillar’ın tüm dünyadaki en başarılı temsilcileri arasında kabul ediliyoruz. Operasyonlarımızı Türkiye’nin yanı sıra; Kazakistan, Kırgızistan, Gürcistan, Azerbaycan ve Uzak Doğu Rusya’da sürdürüyoruz. Genel ve ağır inşaat, madencilik ve enerji sektörleri başlıca yer aldığımız hizmet alanları arasında yer alıyor. Bununla birlikte özellikle denizcilik sektöründe; ana ve yardımcı makine ve sistemleri ile römorkör, mega yat, kargo gemileri, deniz otobüsü ve ticari yolcu taşıma amaçlı tekne inşa edenlere hizmet veriyoruz. Segmentasyon, dijitalleşme ve inovasyon yol haritamızın ana unsurlarını oluşturuyor. Her şeyden önce müşterilerimizin ihtiyaçlarına tam karşılık veren bir çözüm ortağı olma vizyonumuzla yolumuza devam ediyoruz. Farklı müşterilerin ihtiyaçlarını anlamak en uygun ürün ve hizmeti sunmak için Kazakistan’dan başlayarak tüm pazarlarımızda müşterilerimizin beklentisini analiz ettik ve segmentlere ayırdık. Bugün, 6 ülkede 21 segmentteki müşterilerimizin ihtiyacını tam olarak karşılamaya yönelik çözümler sunarken, çözüm portföyünü genişletme yönünde çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Dijitalleşme ve inovasyon alanındaki yatırımlarımız bu yönde bize çok yardımcı oluyor. Endüstri 4.0 için güçlü bir altyapıyı geliştirme yönünde ilerliyoruz. Yapay Zekâ, Nesnelerin İnterneti (IoT) gibi Endüstri 4.0’ın temelini oluşturan teknolojileri etkin bir şekilde kullandığımız projeleri hayata geçiriyoruz. Örnek vermek gerekirse teknoloji uygulamalarımızdan biri olan WeKing ile dijital ve tek bir platformda teknisyen planlama, takip ve raporlama ile kapsamlı bir operasyon yönetimini gerçekleştiriyor, çok daha hızlı hizmet vermenin yanı sıra kaynaklarımızı da etkin kullanmış oluyoruz. Diğer bir uygulamamız Müneccim ile makinelerde olası arızaları önceden tespit ediyoruz ve müdahale ediyoruz. Müneccim Nesnelerin İnterneti teknolojisiyle donatılmış iş makinelerinden motor yağı, basınç, sıcaklık ve daha birçok veriyi alıyor, inceliyor ve hangi iş makinesinin hangi komponentinde ne kadar sürede ne tür bir arıza olacağına dair sinyal gönderiyor.

DİJİTALLEŞME KAPSAMINDA BORUSAN CAT AR-GE BİRİMİ TARAFINDAN GELİŞTİRİLEN MÜNECCİM UYGULAMASININ DETAYLARINI ÖĞRENEBİLİR MİYİZ?

 

‘Arızayı daha öncesinde bilseydik ne olurdu?’ sorusunu kendimize sorduk ve Müneccim uygulaması ortaya çıktı. Borusan Cat Ar-Ge bölümünde strateji, veri analitiği ve süreç mühendisliği birimlerinin çalışması sonucunda tamamı Türk 35 mühendisin ortak çalışmasıyla yazılımı Borusan Cat’e ait yerli Müneccim uygulaması ortaya çıktı. Müneccim anlık veriler üzerine kurulu bir uygulama. Bir iş makinesi üzerinde ortalama 900 adet sensör bulunuyor. Bu sensörlerden makinenin performansıyla ilgili anlık birçok teknik bilgiye erişilebiliyor. Türkiye’deki 15 bin iş makinesinin yüzde 86’sını IoT ile donatmış durumdayız. Şu anda bize, her gün bu makinelerin minimum 900 sensöründen milyonlarca satır veri akıyor. Bu veriler, o iş makinesiyle ilgili birçok teknik bilgi veriyor. Motor yağı, basınç, sıcaklık gibi detayları da alabiliyoruz. Müneccim, bu verileri inceliyor ve hangi iş makinesinin hangi komponentinde ne kadar sürede ne tür bir arıza olacağına dair sinyal gönderiyor. Uygulama, uydu takibi sayesinde makinelerden gelen tüm veriyi topluyor, yapay zeka ve robot teknolojisiyle işliyor. Buradan hareketle, makinenin aynı tempo ve koşullarda çalışması durumunda yaşanabilecek olası bir arızayı önceden tespit ederek uyarı veriyor. Bu, her şeyden önce müşterimiz için müthiş bir değer yaratıyor. Başlangıçta 100 makinenin 3’ünde arıza olasılığı tespit ederken, geldiğimiz noktada 100 makinenin 30’unda arıza olasılığını yüzde 96 hassasiyetle yakalayabiliyoruz. Dünyada bir ilk olan Müneccim 2018 yılında Türkiye’de Yılın Veri Madenciliği ve Yapay Zekâ ödülünü kazandı. Ardından dünyanın en büyük dijital organizasyonu olan SAP Küresel İnovasyon Ödülleri’nde Dijital Öncü ödülünün sahibi oldu. Müneccim’le de sınırlı kalmayan Borusan Cat, B’daha iş modeli ile müşterilerine makinenin arızalı komponentini başka bir komponent ile takas etme fırsatını sunuyor. Bir motor arızası durumunda müşterinin makinesindeki motor çıkarılarak, yeni bir motor ile takas ediliyor. Arızalı motor tamir edilerek, yeniden kullanılabilir hale getiriliyor ve başka bir operasyonda kullanılıyor. Böylelikle hem müşterinin makinesi durmuyor hem de hurdaya çıkacak bir komponent yeniden değerlendirildiği için döngüsel ekonomiye de hizmet edilmiş oluyor.

 

AR-GE EKİBİNİZ TARAFINDAN GELİŞTİRİLEN YAPAY ZEKALAR, ÇALIŞMA KÜLTÜRÜNÜZÜ NASIL ETKİLEDİ?

 

Biz hem müşteri deneyimini en üst seviyeye çıkartmak hem de operasyonel verimliliğimizi artıracak bir güç aracı olarak gördüğümüz dijitalleşme alanına çok önemli yatırımlar yaptık. Bütün teknoloji ve uygulamaları kendi bünyemizde, tamamen Türk mühendislerimiz ve Ar-Ge uzmanlarımızla geliştiriyoruz. Bundan sadece şirketimiz değil, ülkemiz adına da gurur duyuyoruz. Pandemi döneminde de daha iyi anladık ki, 2017 yılında başladığımız dijitalleşme yolculuğumuzda ulaştığımız nokta bizi, her koşulda paydaşlarının çözüm ortağı olmayı sürdürebilir bir şirket konumuna taşıdı. İş süreçlerimizi daha verimli kılmak için birçok fonksiyonumuzda robot yazılımlardan yararlanıyoruz. Günlük tekrar eden işler, operasyonel süreçler ve kontrol süreçlerinde, multi platforma ihtiyaç duyan raporlama ve operasyonel süreçlerde robotları kullanıyoruz. Bu kapsamda muhasebe, finans, planlama, yedek parça, operasyon, satış pazarlama ve BT departmanlarında bu robotlarımızdan başarıyla yararlanıyoruz. Şu anda finans ve muhasebede 56, BT’de 28, pazarlamada 17, operasyon, serviste, planlama ve yedek parçada 18, insan kaynaklarında ise 2 olmak üzere 120’den fazla robotumuz var. Süreçlerimizde yazılım robotunun kullanıma alınmasının getirdiği hız ve verimlilik artışıyla birlikte yıllık 3.135 adam/gün tasarruf sağladık. Söz konusu robotlar, finans ve operasyon birimlerinin iş süreçlerine önemli katkı verdiler.

 

BORUSAN CAT İCRA KURULU BAŞKANI ÖZGÜR GÜNAYDIN

GELİŞTİRDİĞİMİZ HİZMET VE ÜRÜNLER MÜŞTERİ MEMNUNİYETİNE NASIL BİR KATKI SAĞLADI?

 

Farklı müşterilerin ihtiyaçlarını anlamak en uygun ürün ve hizmeti sunmak için Kazakistan’dan başlayarak müşterilerimizin beklentisini analiz ettik ve segmentlere ayırdık. Bugün, 6 ülkede 21 segmentteki müşterilerimizin ihtiyacını tam olarak karşılamaya yönelik çözümler sunarken, çözüm portföyünü genişletme yönünde çalışmalarımızı sürdürüyoruz. İş makineleri sektöründe özellikle son 3 yılda, bir ürün sağlayıcısı olmaktan çok bir çözüm sağlayıcısı olma vizyonumuz doğrultusunda önemli mesafe kat ettik. Sattığımız iş makineleri ve diğer servisleri kullanan iş ortaklarımız genellikle çok zorlu şartlarda ve kompleks ortamlarda büyük projeler yapan şirketler. Hedef kitlemiz içinde genel inşaat işinin yanı sıra özellikle Türki Cumhuriyet’lerde madencilik yapan şirketler de bulunuyor. Yapılan işin zorluğu, çözümü güç doğası ve hacmi, verimlilik artışıyla önemli değer yaratabileceğimiz bir ortam sağlıyor ve biz de tam olarak bunu hedefliyoruz. Sattığımız Caterpillar ürünleri yapısal olarak bu vizyona çok uygun ve müşterilerimizin işletme maliyetlerine katkı sağlayarak maliyet avantajı sunabiliyoruz. Bunun yanı sıra son yıllarda devreye aldığımız ve kesintisiz çalışma hedefleyen veya arıza durumunda en optimal en hızlı çözümü sunmayı sağlayan iş modeli, ürün ve servislerimiz sayesinde önemli katma değer yaratıyoruz ve bu sektördeki en başarılı dönemimizi geçiriyoruz.

 

 

 

PANDEMİ SÜRECİNDE ÖZELLİKLE DAĞITIM, LOJİSTİK VE SATIŞ PAZARLAMA AKSİYONLARINIZI NASIL YÜRÜTTÜNÜZ? YENİ NORMALDE İŞ YAPMA ŞEKİLLERİNİZİ VE HAZIRLIKLARINIZI ANLATIR MISINIZ?

 

Covid-19 pandemisinden önce de iş dünyasının pazar stratejilerinde dijital kanal ve modellerin payı artıyordu. Ancak pandemi bu süreci çok hızlandırdı. Ne zaman hayatımızdan çıkacağı hala belli olmayan pandeminin yarattığı koşullarda dijitalleşmeye ve inovasyona yatırım yapmayan, yaratıcı çözümleri hayata geçiremeyen şirketler başarılı olamayacaktır. İnovasyon mevcut pazarlara erişimin ve yeni pazarlara girmenin anahtarıdır. Borusan Cat bu konuda çok başarılı bir örnek oluşturuyor. Hayata geçirdiğimiz uygulamalar ve sunduğumuz çözümlerle müşterilerimiz için ciddi değer yaratıyoruz. Bunu da dijitalleşme ve inovasyon alanında yaptığımız yatırımlarla sağladık. Müşterilerimize online platform üzerinden yedek parça satın alım kolaylığını anlatarak ve deneyimleterek yolculuğa başladık. Faydalarını aktarıp, alışkanlık oluşturmaya çalışarak yolculuğumuza devam ediyoruz. En önemlisi de müşterimizin sesini her aşamada dinleyip ihtiyaç odaklı yaklaşımımız ile memnuniyeti sürdürülebilir kılıyoruz. parts.cat.com (PCC) ile 4 ülkemizde, 2020 yılında 5.000’in üzerinde sipariş aldık ve 13 milyon dolar satış gerçekleştirdik. Borusan Cat olarak halen Türkiye, Kazakistan, Uzak Doğu Rusya, Kırgızistan, Azerbaycan ve Gürcistan’da varlığımızı sürdürüyoruz. Ve tüm bu ülkelerde pazarın ya en büyük oyuncusuyuz ya da en büyük 2-3 oyuncunun arasındayız. İş makineleri sektöründeki en güçlü performanslarımızdan birini sergiliyoruz bu yıl. Hedefimiz sunduğumuz yeni hizmetler sayesinde tüm coğrafyalarımızda ülke ortalamalarının üzerinde büyümektir.

BELİRSİZLİK DÖNEMİNDE MÜŞTERİLERİNİZİN DE İÇİNDE BULUNDUĞU BİRÇOK FİRMANIN İŞ İHTİYAÇLARI DEĞİŞTİ? BU DEĞİŞİMLER GELECEKTE NASIL DEVAM EDECEK? BU DEĞİŞİMLERE ENTEGRE OLMAK İÇİN NE GİBİ AKSİYONLAR ALACAKSINIZ?

 

Ortaya çıkan yeni dünyada geride kalmamak için dijitalleşme sürecine kaynak yaratmamız ve çalışanlarımızın profesyonel gelişim ve eğitim sürecini desteklememiz gerekiyor. Endüstri 4.0 teknolojileri ile çalışabilecek, yeni projelere imza atabilecek yetkinliklere sahip insan kaynaklarımızı çoğaltmak zorundayız. Yönetici pozisyondaki arkadaşlarımızın mutlaka değişime açık olmaları gerekiyor. Biz Borusan Cat’te bilginin paylaşılarak büyüyen bir kazanım olduğuna inanarak çalışıyoruz. Özellikle bu dönemde yetkinlik alanlarımızdaki bilgi birikimimizi tüm eko sistemimizle paylaşmaya özen gösteriyoruz. Borusan Cat’te “Daha İyi Bir Dünya İçin Çözüm Üretiyoruz” dedik ve aktif olduğumuz sektörler büyük bir dönüşüm geçirirken, biz de eko sistemimiz için hizmet sağlayıcıdan, çözüm sağlayıcısına dönüşen bir şirket konumuna ilerledik. İş makineleri sektöründe özellikle son 3 yılda, bir ürün sağlayıcısı olmaktan çok bir çözüm sağlayıcısı olma vizyonumuz doğrultusunda önemli mesafe kat ettik. Sattığımız iş makineleri ve diğer servisleri kullanan iş ortaklarımız genellikle çok zorlu şartlarda ve kompleks ortamlarda büyük projeler yapan şirketler. Hedef kitlemiz içinde genel inşaat işinin yanı sıra özellikle madencilik alanında faal olan şirketler de bulunuyor. Yapılan işin zorluğu, çözümü güç doğası ve hacmi, verimlilik artışıyla önemli değer yaratabileceğimiz bir ortam sağlıyor ve biz de tam olarak bunu hedefliyoruz. Sattığımız Caterpillar ürünleri yapısal olarak bu vizyona çok uygun ve müşterilerimizin işletme maliyetlerine katkı sağlayarak maliyet avantajı sunabiliyoruz. Bunun yanı sıra müşterilerimize en hızlı çözümü sunmayı sağlayan iş modelimiz, ürün ve servislerimiz sayesinde önemli katma değer yaratıyoruz. Dijitalleşme yatırımlarımız bize rekabet avantajı sağlayan en önemli alanların başında geliyor. Biz bu yolculuğa devam ederken, “Geleceğin Borusan Cat’i”ni nasıl kurgulayacağız sorusunu da aklımızdan hiç çıkartmıyoruz. Değişimi öngörmek yeterli değil. Önemli olan bu değişim içindeki rolünüzü ve sürecinizi, hedeflerinizle uyumlu olacak şekilde bir araya getirebilmek.

 

 

İŞ MAKİNELERİNDE ARTIK YAPAY ZEKALARI KONUŞUR OLDUK. BU KAPSAMDA İŞ MAKİNESİ SEKTÖRÜNÜN GELECEKTEKİ GELİŞİMİ VE DEĞİŞİMİ SİZCE NASIL OLACAK?

 

Teknoloji, Borusan Cat’in dönüşümünde son yıllardaki en önemli itici güç. Bizim için olduğu gibi tüm şirketler için de teknolojinin dönüşüm hikayelerinde başrol oyuncusu olacağına inanıyorum. Caterpillar’ın hali hazırda kullanıma sunduğu otonom araçların yayılımının artması ile uzaktan programlanabilir araçlarla iş süreçlerini temassız şekilde yönetebilmek mümkün olabilecek. Yine, elektrikle çalışan makinelerin, fosil yakıtla çalışan makinelerin yerini almalarının önümüzdeki 5 sene içinde hız kazanacağını düşünüyorum. Caterpillar özellikle bu iki alanda yoğun şekilde çalışıyor ve bu ürün segmentinde de yenilikçi ürünleriyle fark yaratacak. Bireylerin tüketim alışkanlıklarındaki değişim ve bilinçli markaların ürünlerini tüketme içgüdüsünün daha da öncelik kazanacağı bir dönemi yaşayacağız. Şirketlerin toplumları ve tüm eko sistemleri için yarattıkları değer, tüketicinin satın alma kararına hiç olmadığı kadar fazla etki ediyor. Bu da iş modellerinde değişime yol açıyor. Yakın gelecekte iş modellerinde dönüşümünü gerçekleştirmekte geciken, ürünün faydasından çok hizmetin kişiye ve topluma olan faydasını anlatmayan şirketlerin ve iş kollarının zorlandığı bir dönemi yaşayacağız.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

scroll to top