İNTEK, Marmara Bölgesi’nin ulaşımını rahatlatacak Kuzey Marmara Otoyol Projesi’nde

İntek Kalıp ve İskele Sistemleri, Asya ve Avrupa kıtasını birbirine bağlayan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nin çözüm ortağı oldu. Proje, Türkiye’nin büyük sanayi bölgelerini barındıran Marmara Bölgesi’nin ulaşımını rahatlatacak olmasının yanı sıra 4 şeritli tünelleri ile dünyanın en geniş tünelleri olma özelliği de taşıyacak

 

Kalıp ve İskele sektörünün en önemli oyuncularından biri olan İntek, projelerine tüm hızıyla devam ediyor. Son olarak Türkiye’nin en önemli otoyol projelerinden biri olan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nde çözüm ortağı oldu. Proje tamamlandığında Edirne-Kınalı-İstanbul-Ankara Otoyolu, İstanbul-İzmir Otoyolu ile birleşerek Marmara Bölgesini, Ege ve İç Anadolu Bölgesi’ne otoyol ağıyla bağlayacak, bu sayede İstanbul’dan Bursa’ya ulaşımın 1,5 saate, İstanbul’dan Eskişehir’e ulaşımın 2,5 saate, İstanbul’dan İzmir ve Ankara’ya ulaşımın 3,5 saate inmesi planlanıyor

Projenin detayları

Asya ve Avrupa kıtasını birbirine bağlayan Kuzey Marmara Otoyolu, 4 şeritli tünelleri dünyanın en geniş tünelleri olma özelliğini taşıyor. Tamamlandığında bağlantı yolları dahil toplam 400 kilometrelik yola sahip olacak Kuzey Marmara Otoyolu’nun ana mühendislik yapıları, viyadük, tünel, üst geçitler, alt geçitler ve menfezlerden oluşuyor. Buna göre; projenin Avrupa kesimlerinde toplamda 14 viyadük, 37 köprü, 3 tünel, 19 üst geçit, 43 alt geçit ve 118 adet menfez; Asya kesimlerinde ise toplam 16 viyadük, 106 köprü, 5 tünel, 54 üst geçit, 53 alt geçit ve 481 adet menfez yapılıyor. Projenin tamamlanması ile; Kuzey Marmara Bölgesinde Doğu – Batı istikametindeki ana ulaşım arterleri civarında gelişerek büyüyen, kentleşme ve sanayileşmenin oluşturduğu bölgesel trafik ile bölgeden geçen şehirler arası ve uluslararası trafik birbirinden ayrıştırılarak ulaşımdaki hizmet kalitesinin ve güvenliğinin artırılması hedefleniyor.

Tekirdağ ve Sakarya arasında, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve İstanbul Havalimanı bağlantı yolları ile birleşen otoyol güzergahı, mevcut ulaşım ağları ve özellikle İstanbul Boğazı geçişlerinde kapasitenin üzerinde olan trafik yükünü önemli ölçüde azaltacak. Artan yakıt tüketimi, araç bakımı ve onarım giderleri gibi ekonomik kayıplar, trafik yoğunluğunun neden olduğu gürültü, çevre kirliliği ve emisyon salınımı en aza inecek. Kuzey Marmara Otoyolunun birçok kesiminde olduğu gibi K06 Anayol Köprüsünde de İntek Kalıp ve İskele sistemleri tercih edildi.

Projede kullanılan İntek Kalıp ve İskele Sistemleri ve miktarları

5 açıklıklı, toplam uzunluğu 285,42 metre olan K06 anayol köprüsü ard germeli yerinde dökme beton sistemi ile tasarlanmış. Kutu kesite sahip olan köprü döşemesinin betonu üç aşamada dökülmüş. Birinci aşamada kutu kesitin alt tabliyesinin kalıbı ve iskelesi kurulmuş ve alt tabliyenin betonu dökülmüş. Alt tabliye döküldükten bir gün sonra, priz almaya başlayan tabliyenin üzerinde çalışmaya başlanmış ve kutu kesitin kiriş yan kalıpları kurularak betonu dökülmüş. İkinci beton döküm aşaması olarak adlandırılan bu kısımdan sonra üçüncü aşamada, alt tabliyenin üzerine kalıp ve iskeleler kurulmuş ve üst tabliyenin betonu dökülmüş.

Alt tabliye ve üst tabliye için tek seferde kurulan kalıp ve iskele miktarı, 2 açıklık ve ¼ açıklık olmak üzere toplam 142 metre. Düşey kalıp olarak sınıflandırılan kiriş yan kalıplarının çevrim hızı, yatay kalıp olarak sınıflandırılan döşeme kalıplarına göre çok daha yüksek. Düşey kalıplar, beton döküldükten sonra bir ya da iki gün içinde sökülebiliyor. Yatay kalıplarda ise söküm süreleri çok daha uzun. Bu nedenle 142 metrelik bölümde, en kesitten baktığımızda görmüş olduğumuz 5 adet kiriş için sadece 1 takım kiriş yan kalıbı yapılmış ve kutu kesitin kirişleri 5 aşamada dökülmüş. Bu durum, düşey kalıplarda “yüksek çevrim hızları nedeni ile miktar açısından tasarruf sağlanması” ilkesine çok tipik bir örnek olarak öne çıkıyor.

Alt tabliye ve üst tabliyede HD 150 kalıp iskele sistemi, kutu kesitin kiriş yan kalıplarında ise İnteva ahşap kirişli perde kalıbı sistemi tercih edilmiş.

Kurular inşaatın elinde bulunan kalıp ve iskele stokları, işin süresi dikkate alınarak, bir takım çalışması ile en verimli şekilde bu projeye adapte edilmiş, ilave ihtiyaçlar en aza indirilerek ciddi anlamda bir ekonomi sağlanmış. Ayrıca, gerek iş programında ara terminleri yakalayabilmek amacı ile gerekse ana ve alt yüklenicilerin tercihleri doğrultusunda ortaya çıkan kısa dönemli kalıp ihtiyaçları “kiralama” yöntemi ile karşılanmış.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

1 × five =

scroll to top