İkinci el iş makinesi ve kamyon alırken dikkat!

Ekonomide yaşanan yavaşlama nedeniyle ikinci el iş makineleri ve kamyon pazarında hareketli günler yaşanıyor. Makinelerin değerinin korunması ve ikinci el satışların artması da firmaların yüzünü güldürüyor. Bu kapsamda sektörün en büyük firmalarından AFT Otomotiv’in Satış Koordinatörü Harun Arab, ikinci el iş makinesi ve kamyon satın alınırken dikkat edilmesi gereken hususlar hakkında Makina Market’e önemli açıklamalarda bulundu.

 

Harun Arab - AFT Otomotiv İkinci El İş Makineleri Satış Koordinatörü

Harun Arab – AFT Otomotiv İkinci El İş Makineleri Satış Koordinatörü

Gıda, akaryakıt ve birçok farklı sektörde hizmet veren Terzioğlu ailesi tarafından 2012 yılında Erzurum’da kurulan AFT Otomotiv, bir süre sonra Ankara’da ikinci şubesini açarak ikinci el kamyon, TIR ve iş makinesi pazarına iddialı bir giriş yaptı. 2012 yılında ise Erçal Group ile iş ortaklığına giden firma, sıfır ve ikinci el kamyon, TIR ve iş makinesi alanında çalışmalarını genişletti. AFT Otomotiv olarak 70 yıllık bir iş hayatı tecrübesine sahip olduklarını belirten İkinci El İş Makineleri Satış Koordinatörü Harun Arab, gerek alırken gerekse satış yaparken müşterilerine daima kaliteli ve güvenli hizmet sunduklarına dikkat çekerek, ikinci el iş makinesi ve kamyon satın alırken nelere dikkat edilmesi gerektiğiyle ilgili önemli bilgiler paylaştı.

 

Yükleyicideki önemli noktalar

AFT Otomotiv olarak yaklaşık 2 yıl önce ikinci el iş makineleri satışı yapmaya başladıklarını belirten Harun Arab, bu satışları gerçekleştirirken parklarında özellikle pazarın ve müşterilerin talep ettiği marka ve ürünleri bulundurmaya çalıştıklarını söyledi ve ikinci el yükleyici satın alınırken dikkat edilmesi gereken huşuları şu şekilde paylaştı: “İkinci el yükleyici satın alacak müşterimiz öncelikle makinenin motor pompa ve şanzıman gibi önemli aksamlarını kontrol ettirmeli. Yükleyicinin motoru revizyon görmüş mü? Bakımları (Yağ-Filtre) zamanında yapılmış mı? Orijinal parça mı? yoksa yan sanayi mi? kullanılmış. Bu aksamların arızasız ve düzgün çalışıyor olması gerekiyor. Bu nedenle makineyi satın alacak olan kişi yükleyiciyi yüke sokarak, şanzımanın gücü ve pompanın gücünü test edebilir. Başka önemli aksam olan kovasına ve yükleyiciler için büyük önem taşıyan lastiklerine bakmak gerekiyor. İş makineleri lastikleri pahalı olduğu için makinenin lastik durumu oldukça önemli. Kova ve lastik kontrolünden sonra makinenin yüke ve zorlamaya maruz kalan kollarında şasesinde çatlaklar var mı mutlaka kontrol edilmeli. Göbekte ve kollarda boşluk var mı incelenmeli. AFT Otomotiv olarak bu makineleri satın alırken öncelikle ekspertiz yaptırıyoruz. Çünkü gözümüzden kaçan ufak bir hata, çok büyük maliyetlere sebep olabiliyor. Müşterimiz geldiği zamanda bu raporları kendisine sunuyoruz. Eğer bu bahsettiğimiz konulara bakıldıktan sonra ortada bir sorun yoksa makineyi gönül rahatlığıyla tercih edebilir.”

 

Ekskavatörde bom, arm ve yürüyüş takımı…

Yükleyicinin ardından ikinci el paletli ekskavatör satın alırken dikkat edilecek konularla ilgili açıklamalarda bulunan Harun Arab, “Ekskavatörün en ucuz ve ama fazla işi yapan parçası da kovadır. Dolayısıyla İkinci el paletli ekskavatör satın alırken kovasının sağlam, düzgün ve kırık olmaması gerekiyor. Tırnaklarının ve ağız bıçağının düzgün olması da önemli. Daha sonra makinenin arm bölümü gözden geçirilmeli. Bom ve armda çatlak olmamasına dikkat etmeliyiz. Çünkü ekskavatörlerin en fazla yüke maruz kaldığı bölge bom, arm ve kovadır. Bu bölgelerin çatlak olmaması gerekiyor. Pistonlardan yağ akıp, akmadığına bakılmalı. Daha sonra makinenin yürüyüş takımı kontrol edilmeli. Çünkü bazı projelerde makineleri çok fazla yürütmek gerekebiliyor. Bazen taş bazen de mıcırın üzerinde makineler yürüyebiliyor ve paletler aşınabiliyor. Bir de müşterilerimizin dikkat etmesi gereken bir diğer önemli konu ise kırıcıda çalışmış makineler. Bu makineler eğer boyatılmamışsa kabinindeki taş izlerinde kırıcıda çalıştığını çok rahat anlayabiliyoruz. Müşteri için bu da önemli bir bilgi. Makinenin kırıcıda çalışıp çalışmadığını buradan anlaşılabiliyor. İş makinelerinde bir diğer önemli konu ise müşterilerin çok fazla hassasiyet gösterdiği makinenin boyasız ve orijinal boyalı olmasıdır. Müşteri, makinenin nerede çalıştığını bilmesi için boyalı makineleri çok fazla tercih etmiyor. Ayrıca makinenin operatör kabinine dikkat edilmeli ve dijital ekran açılıp makinenin bilgileri kontrolden geçirilmeli. Makinenin saati doğru mu? Ekonomik ve standart modda ne kadar çalışmış? Bu bilgileri de kontrol edilmeli. Daha sonra ekskavatörün pompa ve motor kontrolleri yapılmalı. Motorda üfleme var mı? Yağ kaçırıyor mu? Pompa değerleri düzgün mü? diye kontroller yapılması gerekiyor” dedi.

 

İkinci el kamyon

İş makinelerinin ardından AFT’nin uzmanlık alanı olan ikinci el kamyonlarla ilgili de değerlendirmelerde bulunan Harun Arab, ikinci el kamyonda öncelikle gözle dış muayene, aracın fiziki kondisyonları ve lastiklerinin kontrol edilmesi gerektiğini söyledi. İkinci El İş Makineleri Satış Koordinatörü Arab, “Kamyonların lastikleri yeni mi? Eski mi? diye kontrol edilmeli. Kamyonlarda lastik gerçekten çok önemli. Çünkü aracı taşıyor. İş makinelerinde olduğu gibi kamyonların motor ve şanzıman kontrolleri yapılmalı. Artık bir çok bilgiyi laptop bağlayarak elde edebiliyoruz. Aracın geçmiş kayıtlarına ulaşarak çok önemli bilgileri elde edebiliyoruz. Daha sonra şoförün akşama kadar vaktini geçirdiği kabinin içinin rahatlığına ve temizliğine bakılmalı. AFT olarak biz kamyon satın alırken kabinde eksik var mı? diye kontrol ediyoruz ve ona göre not alıyoruz. Eksiklikler varsa satın almayı yaptıktan sonra burada gerekli ihtiyaçları karşılayıp, kamyonu müşterilerimize hazır hala getiriyoruz. Kamyonun en önemli bölgelerinden birisi akslarıdır. Bu akslarda çatlama veya kırılma olup olmadığını incelenmeli. Çünkü bunlar tüm yükün üzerinde olduğu aksamlardır. Bunları kontrol ettikten sonra eğer ihtiyaç duyulursa tamir edilmeli veya değiştirilmeli. Daha sonrada bütün yükün taşındığı üst yapı kontörlü yapılır. Üst yapı çok çeşitli olabilir. Hafriyat kamyonu, vinç, çöp kamyonu, vidanjör, mikser ve pompa gibi bir çok seçenek var. Her biri kendi özelliklerine göre kontrol edilir ve gerekli tüm notlar alınarak, eksikler en kısa sürede giderilir. Aracın arka kısmına geldiğimizde tüm sinyalizasyonların çalışıp çalışmadığının kontrolü yapılmalı. Bu da yol güvenliği için önem arz ediyor.

 

“Damperin kondisyonu önemli”

Kamyonun önemli bir aksamı olan damperlerin ikinci el alımında da önemli kriterlerin olduğuna vurgu yapan Harun Arab, “Damperlerin iyi durumda olması gerekiyor. Çünkü yük taşıyorlar. Damperin kondisyonu kötü olursa iş aksayabilir, dolayısıyla taşıma çok sağlıklı olmaz. Damperler kamyonlara takılarak kullanılıyor. Araçlara takıldığında eksiksiz ve çalışır halde olması gerekiyor. Biz de alırken bunlara dikkat ediyoruz. Sonuçta ikinci el satıyoruz. Zaman zaman bazı eksiklikler olabilir ama tespit ettiğimiz tüm eksiklikleri giderip gerek yurt içi gerekse yurt dışındaki müşterilerimize o şekilde sunuyoruz. Özellikle damperler yurt dışında çok tercih görüyor. Birçok müşterimize fotoğraf, video ve gönderdiğimiz bilgiler ile ürünleri satın alıyorlar. Bu da tamamen bizim onlara kaliteli ve doğru ürünü sunmamızdan kaynaklanıyor” şeklinde konuştu.

 

Mikserde kazana dikkat!

Son olarak AFT Otomotiv’in bünyesinde satışı gerçekleştirilen ikinci el beton mikserleriyle ilgili açıklamalarda bulunan Harun Arab, beton mikseri piyasasında şu anda çok hareketli günlerin yaşandığına dikkat çekti ve şunları ekledi: “Yakın zamanda 36 adet mikser satın aldık ve bu mikserlerimizin birçoğu satıldı. İkinci el beton mikserinde en çok dikkat edilen husus kazandır. Kazanın içinin temiz olması gerekiyor. Bu ürünler beton döküyorlar. Beton döküldükten hemen sonra eğer proje devam etmeyecekse içinin hemen temizlenmesi lazım. Aksi takdirde beton hemen donuyor. Donan beton zamanla mikserin iç hacmini daraltıyor ve düzgün beton dökülmemesini sağlıyor. Bu donan betonu temizlemek için daha sonra mikserin içerisine hilti ile girilip, beton parçaları kırılıyor. Kırdığınızda da mikser kazanının yüzeyi yıpranıyor. Bu da mikserin yüzeyinde dışa doğru bombe yapıyor ve pürüzlü bir yüzey ortaya çıkıyor. Müşteri bunu gördüğünde de bu mikser çok hor kullanılmış diyebiliyor.”

 

Markalar arası bir ayrım var mı?

AFT Otomotiv olarak parklarında yer alan ikinci el kamyonları, müşterilerinin detaylı incelemesi için tüm kamyonların ön camlarına araçla ilgili genel tanıtıcı bilgilendirme yazısı astıklarına dikkat çeken Harun Arab, “Müşterilerimizin bu bilgilendirme yazısından aracın plakasını, kilometresini, model yılını ve şase numarasını görebiliyor. Müşterimiz için bu bilgiler oldukça önemli. Çünkü sahada aynı araçtan çok fazla sayıda bulunabiliyor. Buradan aracın karakteristik özelliklerini öğrenerek bizimle irtibata geçtiğinde bizimle ona göre pazarlığını yapabiliyor” ifadelerini kullandı ve kamyon satın alırken markalar arasında belirgin farkların olup olmadığını şu sözlerle anlattı: “Aslında markalar arasında çok büyük bir fark yok. Her müşterinin tercihi farklı markalar oluyor. Bu tercihler müşterilerimizin alışkanlıklarına göre değişiklik gösterebiliyor. Ortadoğu’dan gelen müşterilerimiz daha çok Scania ve Mercedes markasının kamyonlarını tercih etmek istiyor. Avrupa ve Afrika pazarı ise bizden daha çok Man, İveco ve Renault tercih ediyor. Türkiye içerisinde ise daha çok Scania ve Mercedes kamyonları tercih ediliyor. Her iki markanın Türkiye’deki servis ve yedek parça bulunurluğu ve yaygın servis ağı bunda etken rol oynuyor. Erçal grup olarak aynı zamanda Scania markasının Türkiye’deki en önemli bayisiyiz. Bu nedenle ikinci el Scania satışlarımızda oldukça kuvvetli. Tabi marka tercihleri müşterilerinin ihtiyacına ve taleplerine göre şekillenebiliyor. Bizlerde parkımızda tüm müşterilerimize hitap eden kamyon markaları bulunduruyoruz.”

 

Covid19 uyarısı

Harun Arab, “Özellikle buradan da tüm vatandaşlarımıza ve müşterilerimize seslenmek istiyorum. Milletçe Covid19 virüsü ile mücadeleyi ciddiye alarak evlerimizde kalmamız hayati önem arz ediyor. İnanıyorum ki hepimizin bu konuda sabırlı ve özverili yaklaşımı ile bu salgın hastalık en az zayiatla ülkemizi terk edecek. Bu sıkıntılı günlerin en kısa sürede geçmesini temenni ediyor, herkese sağlık ve sıhhat dolu günler diliyorum” dedi.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

fourteen − 2 =

scroll to top